Bruksizm | Masseter (Diş Sıkma) Botoksu

Uykuda ya da uyanıkken dişlerinizi bilinçsizce sıkıyorsanız, diş gıcırdatıyorsanız sizde de bruksizm olabileceğini gösterir. Böyle hastalarda çene ekleminde ağrı, kulak ağrısı, ağzı açarken ses gelmesi aşınmış diş minesi ve hatta kırılan dişlere rastlanabilir. Bu durum kişide kaygı, stres veya gerginliğin arttığı zamanlarda daha da belirgindir.

Bruksizm Nelere Yol Açar?

Bruksizm ileri dereceyse aşağıdaki problemlerle karşılaşılmaktadır:

– Diş ağrılarında artış görülür.

– Diş minesi zarar görür.

– Diş ve var olan dolgularda kırılma görülür.

– Varsa diş protezleri zarar görür.

– Çene eklemi zarar görür.

– Çene, boyun ve yüz ağrısı şikayetleri artar.

– Gerilim tipi baş ağrısına sebep olabilir.

Bruksizm Risk Faktörleri Nelerdir?

Diş sıkma daha çok strese bağlı oluşan bir durumdur. Bunun yanı sıra yanlış yapılan protezler de çene kapanışını olumsuz etkilemesine bağlı olarak bruksizme sebep olabilmektedir. Bruksizme sebep olan risk faktörleri aşağıda sıralanmıştır.

– Çene, yüz bölgesindeki anatomik bozukluklar,

– Yanlış yapılan diş tedavileri,

– Anksiyete, stres, öfke ve gerginlik gibi psikososyal faktörler,

– Beyin travmaları, nörolojik hastalıklar,

– Uyku Apnesi vb. uyku bozuklukları,

– Bağırsak parazitleri, beslenme yetersizliği, alerji ve endokrin hastalıkları

– Huntington veya Parkinson hastalığı komplikasyonu

Bruksizmde Botoks Tedavisi

Bruksizmli hastalara diş müdahaleleri ve gece plaklarının yanı sıra poliklinik ortamında yapılan 5 dakikalık bir botoks uygulaması etkili bir seçenektir. Botoks tedavisi aynı zamanda çenedeki kare yüz görünümünü yumuşatarak estetik bir görünüm sağlar.

Botulinum Toksin Tip A (Botoks) ile uygulanan tedavi sonucunda çene ağrısı, baş ağrısı gibi semptomlar ortadan kalkar. Bunun yanı sıra dişlerdeki hasar ve deformasyon konusunda da iyileşme sağlayabilir. Bruksizm için Botoks tedavisi çenedeki köşeli görünümü (kare yüz) yumuşatmaktadır. Son zamanlarda Botoks ve klasik diş sıkma tedavileri karşılaştırıldığında aşırı kas aktivitesini ve spastisiteyi tedavi etmek için etkin bir seçenek olarak Botoks tedavisinin ön plana çıktığı görülmüştür. Yapılan doğru dozda Botoks uygulaması ile kaslardaki aşırı kasılmanın azaltılması mümkündür. Bu sayede çene kemiğine, dişlere, diş etlerine ve çene eklemine binen yük azaltılmış olur.

Diş sıkma botoksu ya da bruksizm botoks tedavisi adı ile anılan bu yöntem uygulandığında çiğneme gibi işlevlerde azalma görülmemekte ve yüzde asimetri izlenmemektedir. Diş gıcırdatma Botoks tedavisi aynı zamanda bruksizmin diş, çene kemiği ve eklemi üzerinde yarattığı anatomik tahribatı engelleyerek kalıcı sekel oluşmasını da engellemektedir.